English

Ελβετία - Γαλλία 2009

Πεζοπορία στο χωριό Les Maricottes και αναρρίχηση στη κορυφή Aiguille Verte 4122μ

Το ταξίδι από την Ελλάδα στο χωρίο Les Maricottes, στο Martigny της Ελβετίας
20/1/2009 - 31/1/2009
Πεζοπορία στο χωριό Les Maricottes
Αναρρίχηση στη κορυφή Aiguille Verte 4122μ

Φωτογραφίες

Περιγραφή

Τη Τρίτη 20 Ιανουαρίου το μεσημέρι ξεκίνησα από τη Λάρισα για το αεροδρόμιο της Αθήνας αλλά οι αγρότες είχαν κλείσει τους δρόμους. Αφού πέρασα τα μισά χωρία της Ελλάδος και πατώντας τέρμα το γκάζι στις ευθείες έφτασα στο παραπέντε στο Ελ. Βενιζέλος από όπου πέταξα με την easyJet για το Μιλάνο.
Το Μιλάνο είχε πολύ κρύο και αναγκάστηκα να περιμένω ώρες έξω από το σταθμό των τρένων μέχρι να ξημερώσει και να πάρω το πρώτο τρένο για την Aosta. Η Aosta είναι μια Ιταλική πόλη μέσα στις ¶λπεις και πολύ κοντά στην Ελβετία. Ο Δημήτρης με παρέλαβε με το αυτοκίνητο και πήγαμε στο χωρίο Les Maricottes όπου μένει μόνιμα. Για να περάσει κανείς από την Ιταλία στην Ελβετία πρέπει να ανέβει το Πέρασμα του Αγίου Βερνάρδου και τους χειμερινούς μήνες να περάσει από το τούνελ. Το χωρίο Les Maricottes βρίσκετε πάνω από την πόλη Martigny και μοιάζει με το χωρίο της Χάιντη, με ξύλινα σπίτια και λίγους κατοίκους.
Την επόμενη ημέρα 22/1 νωρίς το πρωί αναχωρήσαμε με το Δημήτρη για να προσεγγίσουμε την κορυφή Dent du Midi 3200μ. Είχε πολύ χιόνι, για το λόγο αυτό, ξεκινήσαμε με τις χιονορακέτες και φτάσαμε στο θερινό οικισμό Van d'en Bas 1300μ και από εκεί στον οικισμό Van d'en Haute 1400μ. Δοκιμάσαμε να πάμε ψηλότερα αλλά ακόμα και με τις χιονορακέτες βουλιάζαμε μέχρι το γόνατο . Έτσι κάπου στα 1540 μέτρα σταματήσαμε και επιστρέψαμε πίσω στο χωρίο.

Τις επόμενες ημέρες χιόνιζε συνεχώς και έριξε ένα μέτρο επιπλέον φρέσκο χιόνι στο χωρίο. Έτσι κάναμε μερικές τουριστικές εκδρομές στο Chamonix της Γαλλίας καθώς επίσης στη Λωζάνη και στο Μοντρέ. Επίσης επισκεφθήκαμε το χειμερινό θέρετρο Grimentz στην κοιλάδα Valais. Εκεί ο Δημήτρης πήγε για μια δουλεία στο χιονοδρομικό ενώ εγώ έκανα αρκετά χιλιόμετρα στο φρέσκο χιόνι με τις χοινορακέτες ακολουθώντας μερικά από τα μονοπάτια γύρω από το χωριό.

Στις λίγες ημέρες που μου επέμειναν πριν την επιστροφή, ο καιρός έδειχνε να καλυτερεύει, και σκεφτήκαμε να δοκιμάσουμε μια ψηλότερη κορυφή. Χωρίς να το ψάξουμε και πολύ, αποφασίσαμε να ανεβούμε στην βόρεια πλαγιά της Aiguille Verte μια κορυφή με ύψος 4122 μέτρα στην περιοχή του Argentiere (Γαλλία). Είχα μόνο τρεις ημέρες για την επιστροφή και έπρεπε να κάνουμε κάτι γρήγορα. Με τον οδοντωτό φτάσαμε στο χωριό Argentiere και χωρίς να χάσουμε χρόνο ανεβήκαμε με το τελεφερίκ Grands Montets στη κορυφή Aiguille des Grands Montets στα 3290 μέτρα.

Λόγω της τελευταίας χιονόπτωσης αποφασίσαμε να σκαρφαλώσουμε νύχτα και να επιστρέψουμε πίσω την επόμενη μέρα το πρωί. Η διαδρομή ανάβασης που επιλέξαμε να κάνουμε ήταν η Couloir Couturier. Στη 13:00 χωρίς ιδιαίτερο εξοπλισμό τραβερσάραμε τις βόρειες πλαγιές της κορυφής χαμηλά στον παγετώνα μέχρι την βάση της διαδρομής. Σε μια ώρα είχαμε πλησιάσει το couloir ώστε να βρούμε εύκολα το δρόμο μέχρι εκεί τη νύχτα. Σε περίπου άλλη μιάμιση ώρα είχαμε φτάσει πίσω στο τελεφερίκ όπου μαγειρέψαμε και ετοιμαστήκαμε για την ανάβαση. Ήταν ήδη σκοτάδι στις 19:00 που αναχωρήσαμε να κατεβαίνουμε ξανά προς τη βάση της διαδρομής. Δυστυχώς η απουσία του φεγγαριού δεν μας επέτρεπε να διακρίνουμε σε μεγάλη απόσταση . Σχετικά εύκολα ο Δημήτρης πέρασε τη ριμέ αλλά η πλαγιά δεν ήταν εξίσου εύκολη. Το χιόνι άλλοτε ήταν μαλακό και άλλοτε πάγος. Ο μόνος τρόπος να κινηθούμε γρήγορα ήταν η παράλληλη κίνηση. Πολλές ώρες ασταμάτητα μέσα στην νύχτα και το κρύο σκαρφαλώναμε την πλαγιά η οποία δεν είχε τελειωμό. Η κλίση σε κανένα σημείο δεν ξεπερνούσε τις 60 μοίρες αλλά και ποτέ δεν ήταν κάτω από 45 μοίρες. Στα 1000 μέτρα υψομετρικής διαφοράς του couloir δε βρήκαμε ούτε ένα σημείο οριζόντιο για να ξεκουράσουμε τα πόδια μας. Μόνο δύο ρελέ ήταν οι στάσεις μας, έτσι σκαρφαλώσαμε τη διαδρομή σε 8 ώρες και φτάσαμε στην κορυφή Verte στα 4122 μέτρα στις 4:30 τα ξημερώματα.

Φτάνοντας στην κορυφή ο πόνος και η κούραση της διαδρομής χάθηκαν μονομιάς. Χαρήκαμε που καταφέραμε να πραγματοποιήσουμε αυτή τη χειμερινή ανάβαση χωρίς να ξέρουμε τι μας περιμένει (στα όρια του κινδύνου και του απροσδόκητου !!!.) Ο δρόμος της επιστροφής ήταν το couloir Whymper η κλασική διαδρομή ανάβασης στη κορυφή. Λόγω του σκότους ήταν αδύνατο να πάρουμε το δρόμο της επιστροφής έτσι αναγκαστήκαμε να παραμείνουμε στην μύτη της κορυφής μέχρι να χαράξει. Η θερμοκρασία ήταν -21 βαθμούς αλλά ευτυχώς δεν φυσούσε δυνατός αέρας. Μια τρύπα στο χιόνι μας προφύλασσε, και αγκαλιασμένοι περάσαμε το υπόλοιπο της νύχτας χωρίς κανένα εξοπλισμό διανυκτέρευσης. Είχα κυριολεκτικά παγώσει, δεν αισθανόμουνα χέρια και πόδια, έως ότου ο ουρανός πίσω από το Mont Blanc κοκκίνισε και σηκωθήκαμε βιαστικά για την επιστροφή. Πριν προλάβουμε να κάνουμε 10 μέτρα, είδαμε τη ράχη προς το couloir Whymper (κορυφογραμμή προς Droite) και μας κόπηκαν τα πόδια. Κάτι αντίστοιχο δεν είχαμε δει ούτε σε φωτογραφίες. Ο Δημήτρης φωνάζει «δε πρόκειται να περάσουμε», προσπαθούμε να βρούμε μια λύση πως θα περάσουμε τα 200 μέτρα της κορυφογραμμής που ήταν σαν μαχαίρι με τεράστια κορνίζα. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος λέω ας κάνουμε μια δοκιμή. Χρειαστήκαμε πάνω από δύο ώρες για να περάσουμε καθώς κάτι τόσο επικίνδυνο δεν είχαμε δοκιμάσει πότε στο παρελθόν. Η αλλαγή από τη μια πλευρά στην άλλη της ράχης ήταν το πιο δύσκολο αλλά και επικίνδυνο σημείο.

Ο ήλιος βρισκόταν ψηλά όταν ξεκινήσαμε να κάνουμε τα ραπέλ στο couloir Whymper και το χιόνι επίφοβο. Χρειαστήκαμε να κάνουμε πάνω από δέκα ραπέλ, και εκεί που το λούκι ήταν πιο ομαλό κατεβήκαμε ελεύθερα και γρηγορότερα. Φτάνοντας χαμηλά, προς τον παγετώνα, συνεχίσαμε ξανά τα ραπέλ. Στο τελευταίο ραπέλ μας περίμενε η χαώδης κατάσταση του παγετώνα, κατάφερα με άλμα να περάσω την ριμέ αλλά αμέσως μετά η γέφυρα της κρεβάν έσπασε. Με ακροβατικά κατάφερα να περάσω από την άλλη πλευρά, και να φτάσουμε σε ομαλότερες πλαγιές του παγετώνα. Επιτέλους πιο επίπεδο έδαφος!

Ενώ όλα έδειχναν ότι θα φτάναμε εύκολα στο τρενάκι για το Chamonix ο παγετώνας Glacier de Talefre μας επιφύλασσε ακόμα πολλές δυσκολίες. Μια επιφανειακή κρούστα που μόλις πατούσαμε έσπαγε και βρισκόμασταν μέχρι το γόνα μέσα στο χιόνι, έκανε την απλή κατάβαση σχεδόν ακατόρθωτη. Σχεδόν 10 χιλιόμετρα πηγαίναμε με ασταμάτητο ρυθμό χωρίς στάσεις για φαγητό, αλλά ούτε καν για νερό, αφού μας είχε τελειώσει λίγο μετά την κορυφή. Φτάνοντας στο παγετώνα Mer de Glace από μακριά είδαμε το τελεφερίκ που ανεβάζει από τον παγετώνα στο τρενάκι αλλά οι δυνάμεις μας άρχισαν να μας εγκαταλείπουν και αισθανόμασταν ότι ποτέ δε φτάσουμε μέχρι εκεί. Ο ήλιος είχε πέσει και το τελευταίο τρένο για το Chamonix αναχωρούσε στις 16:30 Οι δυνάμεις μας, μας είχαν εγκαταλείψει … και με την ελπίδα να προλάβουμε το τελευταίο τελεφερίκ, η ψυχή έσερνε το σώμα. 'Εφτασα μόλις δυο δευτερόλεπτα πριν φύγει η τελευταία καμπίνα του τελεφερίκ… επιτέλους όλα τελείωσαν !!! Για δυο δευτερόλεπτα γλιτώσαμε και το δεύτερο bivouac το οποίο εάν και χαμηλά θα ήταν πολύ σκληρότερο με τέτοια ταλαιπωρία και πείνα. Εν τέλει με το τρενάκι επιστρέψαμε στο Chamonix. Μια ασυμφωνία μεταξύ Γάλλων και Ελβετών μετά την απεργία των τρένων στη Γαλλία μας βρήκε να ψάχνουμε τρόπο να επιστρέψουμε πίσω στην Ελβετία από το τελευταίο ερημικό χωριό των συνόρων. Με το ταξί που μας έστειλαν γλιτώσαμε για δεύτερη φορά το δεύτερο bivouac. Η περιπέτειά τελείωσε λίγο μετά τα μεσάνυχτα όταν επιτέλους φτάσαμε στο σπίτι.

Αν και ο βραδινός ύπνος δεν ήταν αρκετός, έπρεπε να αναχωρήσω για το Μιλάνο. Με το Ελβετικό λεωφορείο έφτασα στο πέρασμα σου Αγιού Βερνάρδου και συνέχισα με το Ιταλικό μέχρι την Αόστα. Από εκεί με το τρένο ήμουν αργά το βράδυ στο αεροδρόμιο του Μιλάνου. Την επόμενη το πρωί ήταν η πτήση για την πατρίδα, όπου με περίμενε ο Λάμπρος με την Λουίζα στο αεροδρόμιο. Μια μικρή στάση στην Αθήνα και το βράδυ με το αυτοκίνητο ήμουν πίσω στο χωρίο.

Διαδρομή: Couloir Couturier
Δυσκολία: D+, 1000m, 45o - 60o (μέση κλίση 55ο)